Co mogę zrobić?

Przed świętem Nawrócenia św. Pawła przypadającym na 25. stycznia Kościół wzywa nas do szczególnej modlitwy o jedność chrześcijan w tygodniu między 18 a 25 stycznia. Poruszany pragnieniem promowania jedności, Św. Josemaría zachęca, aby wszyscy chrześcijanie mieli tę samą wolę.

Przed świętem Nawrócenia św. Pawła przypadającym na 25. stycznia Kościół wzywa nas do szczególnej modlitwy o jedność chrześcijan w tygodniu między 18 a 25 stycznia.

W tym samym duchu

Papież Franciszek przyjmuje delegację Patriarchatu Ekumenicznego w czerwcu 2013 r.

Proś Boga, aby w Kościele świętym, Matce naszej, serca wszystkich, jak u początków chrześcijaństwa, były jednym jedynym sercem, by do końca wieków naprawdę spełniały się słowa Pisma Świętego: multitudinis autem credentium erat cor unum et anima una - jeden duch i jedno serce ożywiały wszystkich wiernych.

- Mówię do ciebie poważnie: oby z twego powodu nie doznała uszczerbku ta święta jedność. Rozważ to podczas swojej modlitwy.

Kuźnia, 632

Ofiaruj modlitwę, pokutę i dobre uczynki w tej intencji: ut sint unum! - abyśmy my, wszyscy chrześcijanie mieli tę samą wolę, to samo serce, tego samego ducha: aby omnes cum Petro ad Iesum Per Mariam! - abyśmy wszyscy ściśle zjednoczeni z Papieżem, podążali do Jezusa przez Maryję.

Kuźnia, 647

Staraj się modlić codziennie w następującej intencji: abyśmy my, wszyscy katolicy, byli wiernymi, abyśmy zdecydowali się walczyć o swoją świętość.

- To logiczne! Czegóż bardziej możemy życzyć tym, których kochamy; tym, którzy są z nami związani silnymi więzami wiary?

Kuźnia, 925

Mówi Jezus: “Ja wam powiadam: Proście, a będzie wam dane; szukajcie, a znajdziecie; pukajcie, a otworzą wam”. Módl się. W jakimże ziemskim interesie otrzymasz większą gwarancję sukcesu?

Droga, 96

Rozszerzyć serce

Fresk przedstawiający św. Piotra i św. Pawła. Klasztor na górze Athos.

Czczę z całych moich sił Rzym Piotra i Pawła, skąpany w krwi męczenników, ośrodek, z którego wyszło tylu, by szerzyć w całym świecie zbawienne słowo Chrystusa. Być rzymski nie oznacza żadnego partykularyzmu lecz autentyczny ekumenizm, zakłada pragnienie poszerzenia serca, otworzenia go dla wszystkich z Chrystusowym pragnieniem zbawienia, który wszystkich szuka i wszystkich przygarnia, ponieważ wszystkich był ukochał pierwszy.

Kochać Kościół, 28

Wylanie Ducha Świętego, poprzez "uchrystusowienie”, prowadzi nas do uznania się za synów Bożych. Pocieszyciel, który jest miłością, uczy nas łączyć z tą cnotą całe nasze życie; zaś consummati in unum, zespoliwszy się w jedno z Chrystusem, możemy być wśród ludzi tym, co św. Augustyn upatrywał w Eucharystii: znakiem jedności, więzią miłości.

To Chrystus przechodzi, 87

Żyć jednością

Z jak wspaniałymi akcentami wygłasza Nasz Pan tę naukę! Pomnaża słowa i obrazy, abyśmy zrozumieli, by ta namiętność jedności została wyryta w naszej duszy. Ja jestem prawdziwym krzewem winnym, a Ojciec mój jest Tym, który uprawia. Każdą latorośl, która we mnie nie przynosi owocu, odcina, a każdą, która przynosi owoc, oczyszcza, aby przynosiła owoc obfitszy... Wytrwajcie we mnie, a Ja (będę trwał) w was. Podobnie jak latorośl nie może przynosić owocu sama z siebie — jeśli nie trwa w winnym krzewie — tak samo i wy, jeżeli we mnie trwać nie będziecie. Ja jestem krzewem winnym, wy — latoroślami. Kto trwa we mnie, a Ja w nim, ten przynosi owoc obfity, ponieważ beze mnie nic nie możecie uczynić. (J 15, 1-5).

Kochać Kościół, 20

Należy zaktualizować to braterstwo, które tak głęboko przeżywali pierwsi chrześcijanie

Wyznacznikiem chrześcijańskiego ducha jest nie tylko jedność z hierarchią — Papieżem i Episkopatem — lecz również z pozostałymi braćmi w wierze. Od bardzo dawna myślałem, że być może najgorsze zło Kościoła w tych czasach tkwi w tym, że wielu katolików po prostu nie wie co czynią i myślą katolicy w innych krajach, czy z innych środowisk społecznych. Należy zaktualizować to braterstwo, które tak głęboko przeżywali pierwsi chrześcijanie. W ten sposób będziemy się czuli zjednoczeni, kochając jednocześnie różnorodność osobistych powołań i unikniemy nierzadkich sądów niesprawiedliwych i obraźliwych, które określone, niewielkie grupy propagują — w imię katolicyzmu — przeciwko swoim braciom w wierze, którzy w rzeczywistości działają w sposób prawy i z poświęceniem, stosownie do szczególnych warunków swojego kraju.

Rozmowy z prałatem Escriva, 61

Św. Josemaría podczas spotkania z przyjaciółmi Uniwersytetu Nawara. Pampeluna. Rok 1967

Zdziwiło cię, że dopuszczam brak “jednolitości” w owej dziedzinie apostolstwa, w której ty uczestniczysz. Więc wyjaśniłem ci:

Jedność i różnorodność. — Powinniście tak różnić się między sobą, jak różnią się święci w niebie, gdyż każdy z nich ma swoje własne cechy jak najbardziej osobiste. — Ale tak podobni do siebie, jak święci, którzy nie byliby świętymi, gdyby każdy z nich nie utożsamił się z Chrystusem.

Droga, 947

Noszę przez cały dzień w sercu, w myśli i na ustach jeden akt strzelisty: Rzym!

Z myślą o tylu sytuacjach w historii, które diabeł stara się ciągle powtarzać, bardzo trafne wydaje mi się spostrzeżenie, które napisałeś na temat lojalności: "Noszę przez cały dzień w sercu, w myśli i na ustach jeden akt strzelisty: Rzym!"

Bruzda, 344

Na początek przypomnijmy słowa, św. Cypriana: Kościół uniwersalny przedstawia się nam jako lud, który czerpie swoją jedność z jedności Ojca, Syna i Ducha Świętego.

Kochać Kościół, 1

Z pomocą innych

Pomyśl o Matce swojej, Kościele świętym, i weź pod uwagę to, że kiedy jeden członek się nadweręży, reaguje całe ciało.

- Twoje ciało potrzebuje wszystkich członków, ale każdy członek potrzebuje całego ciała. Och, gdyby ręka moja przestała wykonywać swoje zadanie... lub gdyby przestało bić serce!

Kuźnia, 471

Będzie ci łatwiej spełnić swe obowiązki, gdy pomyślisz o pomocy, świadczonej ci przez twych braci i o pomocy, której przestajesz im wyświadczać, jeśli nie dochowujesz wierności.

Droga, 549

Punkt odnieszenia: Piotr

Miłość do Biskupa Rzymu powinna być naszą piękną namiętnością ponieważ w nim widzimy Chrystusa

I nie istnieje inny Kościół Katolicki, tylko ten, który wybudowany na jedynym Piotrze, wznosi się dzięki jedności wiary i dzięki miłości jako jedno ciało złączone i jednolite. Przyczyniamy się do tego, aby uczynić apostolskość bardziej widoczną dla wszystkich oczu, okazując z największą wiernością jedność z Papieżem, która jest jednością z Piotrem. Miłość do Biskupa Rzymu powinna być naszą piękną namiętnością ponieważ w nim widzimy Chrystusa. Jeżeli obcujemy z Panem w modlitwie, będziemy kroczyć ze spojrzeniem nieskrępowanym, które pozwoli nam poznawać działanie Ducha Świętego, także w wydarzeniach, których czasem nie rozumiemy albo które powodują nasz płacz lub ból.

Kochać Kościół, 30